Marknadsundersökning - Lektion 2

Vi har fått i uppgift att göra en marknadsundersökning med datorns hjälp här är vårt resultat.

Behovet vi löser med vårt företag är att erbjuda kläder av organiskt material. Personerna som köper kläderna är antagligen ute efter att köpa kläder för att värna om miljön. När personen har köpt kläder kan hon/han gå ut från butiken med ett gott samvete. Vi har kommit fram till att vår kund är en kvinna i 25-45 års ålders som vill värna om miljön och bidra till ett bättre samhälle. Varför kunden är i medelåldern är för att organiska kläder är en aning dyrare än vanliga kläder och man måste ha stadig inkomst för att unna sig kläderna vi säljer.

Några av våra konkurrenter är Ekovaruhuset, YoGo.se, Hampisfären, Fabekko, Fiber Fin och Ann Pure Nature AB som också sysslar med handel med kläder av organiskt material.

Det är väldigt svårt att uppskatta hur många plagg vi kan sälja i Sverige till en början. Allt hänger på hur bra vi marknadsför vårt företag. Till en början har vi tänkt köpa hem 20 olika plagg. Av varje plagg kommer vi att ha 15 exemplar av varje sort, varav 5 i varje storlek (S, M, L). Tillsammans blir det 300 plagg som vi kommer att börja med att sälja. Vi börjar smått för att se vilket/vilka av plaggen som det går åt mest av för att sedan göra en ny beställning. Vid den nya beställningen har vi sett vilket/vilka av plaggen som är mest omtyckta och vilken/vilka storlekar som gått åt mest. Därefter gör vi beställningen utifrån behovet vi sett.

Vi ska marknadsföra oss genom internet och eventuellt på tågen till en början. Vi kommer att sälja våra kläder via internet.

/Emma och Emma


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Nr.1 Organic

Nr.1 Organic - Rent samvete genom rena kläder.

RSS 2.0